Rabu, 11 Mac 2015

Chef time : Kek Coklat Moist

Salam to all...

Update blog kali ini aku nak share resipi pulak. Almaklumlah, balik cuti kat rumah so banyak masa terluang dan aku nih memang kaki dapur tak kira la masak ke makan...tapi mostly makan la...

So resipi kali ini pasal Kek Coklat Moist tapi bakar tau. Kalau sesape yang bace entry aku yang lepas, aku ada share pasal kek coklat kukus yang senang dan confirm menjadi!
Sape yang tak sempat boleh klik entry ni Resipi kek coklat kukus

So bahan-bahannya (acecewahh ade gaya cef selebriti tak) tehehehe


Bahan-bahan untuk kek 

Bahan A

1 buku buttercup/ 1 cawan minyak 
2 cawan gula ising
1 sudu besar susu pekat manis <tak pakai pun takpe>
2 cawan gula ising
1 sudu teh esen vanila


Bahan B
4 biji telur

Bahan C diayak
300mg~ 2 cawan tepung gandum
1/4 cawan serbuk coklat <Aku add milo jugak >
1 sudu teh soda bikarb
1 sudu teh baking powder


Bahan untuk coklat moist topping!

1 cawan coklat bar yg potong kecil2
1/2 cawan susu pekat manis

sedikit coklat rice

Cara-caranya
  1. Sapukan acuan dengan sedikit butter dan ayakkan tepung gandum sekeliling bagi mengelakkan kek melekat. Letakkan ke tepi
  2. Panaskan oven make sure panas biarkan suhu naik 180oC
  3. Masukkan bahan A dalam bowl dan putar kadar kelajuan sederhana sampai sebati (dia akan jadi pekat, ringan dan kaler putih ala-ala cream)
  4. Masukkan telur one by one..dan pukul kelajuan sederhana
  5. Lastly masukkan bahan C sedikit demi sedikit. Make sure korang kaup balikkan supaya sebati dan pukul lebih kurang dalam 5 minit.
  6. Masukkan dalam acuan dan bakar lebih kurang dalam dalam 45 minit ke sejam.
  7. Kek masak bila korang test pakai garpu..cucuk sikit licin je tak melekat...
Untuk coklat topping~ sama je macam kek kukus...campurkan kesemua bahan, guna technique double boiling yakni jangan cairkan on direct atas api...

Untuk hiasan yang lain, boleh la disesuaikan ikut suka hati korang. Family aku tak berapa suka whipping cream suma so pakai conventional method sajalah...

Nih version aku...

panas keluar dari oven! menjadi la!



uishhh!! jemput makan~~ messy kan coklat aku, tapi at last masuk mulut gak!




Selamat mencuba!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan