Sabtu, 23 Ogos 2014

Chef time: Kek coklat kukus

Salam to all! and hepi weekends!

Lama aku tak mengupdate kan? nothing much and just get through my elective posting yg tinggal nak berapa hari je lagi...

Boring pulak weekend nh...macam teringin nak makan kek..

So, hari ini aku ad buat kek coklat moist yg resepinya ak amik dr kawan aku yg sgt suka memasak neyh..

Senang sangat bahan2 dia tak susah pun!


Senang kan???



Bahan A
1 cawan tepung gandum
1 cawan minyak masak
1 cawan serbuk coklat < kalau nak setengah cawan pun boleh, takut gelap sgt la pulak kan?>
1 cawan susu pekat manis
1/2 cawan gula pasir
1 sudu teh esen vanila

Bahan B < ayak tau >
1 cawan tepung gandum
1 sudu teh soda bikarb
1 sudu teh baking powder

Bahan C
2 biji telur

Bahan untuk coklat moist
1 cawan coklat bar yg potong kecil2
1/2 cawan susu pekat manis
seditkit coklat rice

Cara-caranya
1) Campurkan bahan A dalam satu bekas n masak atas api sederhana
2)Bila macam dah sebati...tutup api dan masukkan telur...
3) Masukkan bahan C, kacau jgn biar berketul..Kalau ketul2 tak hilang tapis je...
4) Masukkan dlm loyang
5) Kukus 30 minit
6) Masak!

Untuk coklat tu...cairkan tp jgn guna direct heat...pastu campurkan susu pekat manis dan tuang je atas kek tadi..

Nak cantik lagi..letak coklat rice...hehe ^-^ yummy!

tgk hasilnya yg aku buat!


yummehh!!

lembut sgt smpai nak potong pun tak cantik hehe... packing untuk adik kat asrama

Bonus aku belanja selfie dengan adik aku yang number 4, Mohd Najwan and he is still single :)






Till then with love
p/s happy sbb buat menjadi!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan