Selasa, 17 Mac 2015

Jenis-jenis ruam & its medical terms

Assalamualaikum!

Setelah beberapa post mengarut sebelum neyh, entry kali ini aku tujukan khas untuk para ibu-ibu bapak-bapak kat luar sana dengan harapan (ewahhh.... hehe) dapat membantu kalian menguruskan anak-anak yang banyaknya.

Cerita pasal budak kecik, time kecik lah banyak penyakit nak serang. Salah satunya yakni concern aku dalam entry kali ini ialah RUAM! Medically, called rash. Tambah-tambah pulak aku posting paediatric sekarang so mahu tak mahu kena penuhkan ilmu di dada nih ha! Tapi bukan bermaksud aku nak bagi lecture ke apa cuma nak bagi pendedahan kat parents semua yang bila anak anda naik ruam kat badan, cepat-cepatlah bawak jumpa doktor. 

Jenis-jenis ruam yang selalu korang dengar macam demam campak, kayap, cacar air je kan? Aku pun kalau dalam kalau tak belajar medic nih setakat tu je la ruam yang aku tahu hado kat dunia nih. Padahal, banyak ya amat sampai nak menulis pun tak larat..

So pengenalan kepada jenis-jenis ruam ye ibu-ibu sekalian dan diingatkan kebanyakan ruam disebabkan oleh virus dan bukanlah bakteria. So bila virus nih treatment banyak yang supportive je sebab dia self limiting.

1. DEMAM CAMPAK @ MEASLES

Demam campak nih disebabkan virus yang bernama PARAMYXOVIRUS. Memang berjangkit nih dan melalui 'respiratory droplet'. Patient selalu akan datang dengan 3C; CONJUNCTIVITIS, CORYZA & COUGH. Apa yang bahaya sangat berkenaan measles? Kesannya, pesakit boleh mendapat jangkitan paru-paru, jangkitan otak dan telinga.Kaedah rawatan hanyalah 'supportive' sahaja.







2. DEMAM CACAR AIR/ CHICKEN POX @ VARICELLA

Varicella  disebabkan oleh virus herpes-3 yang menyebabkan berlakunya ruam yang ada berlainan fasa. Fasa pertama ialah ruam-ruam merah/red spots, diikuti dengan papules, vesicles, pustules dan akhirnya crusted lesion. Sorry la sebaba aku campur-campur english dan malay! (I'll improve later ok)Bahayanya chicken pox ini  boleh menyebabkan skin infection, purpura fulminant, zoster dan cerebral ataxia. Complications dia banyak lagi tapi aku sebut yang common je la okay!




3. KAYAP @ SHINGLE
Zoster ataupun shingle nih berpunca pulak daripada reactivation of dormant varicella. Selalulanya akan terjadi selepas demam cacar air/ varicella. Ia disebabkan oleh virus herpes-3. Complications seperti stroke, cerebral angiitis and opthalmic zoster boleh berlaku. Rawatan daripada antivirus acyclovir boleh diberi beserta treatment supportive yang lain.










4. ERYTHEMA INFECTIOSUM @ SLAPPED CHEEK








5. ROSEOLA INFANTUM







6. RUBELLA





Yang last-last nih nanti aku update!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan