Jumaat, 4 Julai 2014

Tips nak jawab soalan MCQ-negative marking

Salam Ramadhan to all :)

Mood aku lepas exam psychiatry=elated sbb aku nak holiday! boleh tahan jugak la soalan dia...even though exam nih just carry 10% mark utk final psychiatry posting tapi still banyak jugak la kan? Soalan multiple choice question tapi yang menyakitkan hati, korang pernah dengar tak pasal negative marking..Kalau jawab betul dapat 1 mark, salah tolak 1, dan tak jawab 0 tak dapat pape la.So aku yang dah berusia nih kira berpengalaman jugakla dalam bab-bab menembak nih...Dah nak masuk final year la katakan...hehe

Korang jangan lak risau pasal tips yang aku nak share nih..

 " boleh caye ke? dia takpe la terer?

bab2 shooting nh senang je, janji ade brain je..dengan logical thinking...Tapi  jangan la tak baca langsung, at least korang get through je notes and textbook...impossible la kalau kau tak bace buku tapi nak dapat DISTINCTION unless kau bela jin ke toyol ke kan? Nauzubillah...

Nak excel memang perlu knowledge okay, takde jalan lain dah...tapi kalau bab nak jawab MCQ nh simple2 pun cukup haha...

nih berdasarkan experience aku yang kalau nak kira dah beratus2 dah aku jawab MCQ sejak aku sekolah tapi yang paling tough time aku belajar medic nih la...no lies ok!

So boleh tgk tips aku nh...yang mana berkenan dan rasa reasonable boleh amik...yang merapu tu buang tepi ja...hak sendiri2 kay nak apply ke tak...


  • Pertama skali korang kena ade pensel dengan pemadam la kan? better pakai yg kayu punyer sbb lagi menyakinkan haha...Jangan lak guna pen hitam pulak sbb machine mmg ofcos tak dapat detect korang yer jawapan.
  • Sebelum nak start nanda2 tu, bace doa dulu...amik berkat.Kita kan dah usaha dan yang selebihnya serahkan kat ALLAH SWT.
  • Check pages cukup ke tak sebab aku pernah skax tu dorang lupa letak answer sheet...mmg spoil mood jugak la kan.Aku kan tengah bersemangt nak jawab exam tp hampeh....
  • Buka je first page, BISMILLAH dulu...hehe..dan jawab!
  • Bila nak jawab tu JANGAN TERAGAK-AGAK! JANGAN PFIKIR LAMA SANGAT! Sebab ap? Sebab nanti korang akan tends to ubah2 jawapan yang padahal mmg awalnya dah konpem sesangat nih....
  • Bila ade question yang "always", "not" tu selalunya la kan jawapan dia SALAH...saje dorng sengaja nak trick korang alert ke tak..haha aku memang da banyak kali kena dah...huhu (sebab tu markah pun cukup2 pass je)
  • Bab MCQ yang negative marking nh memang korang kena berhati gila2 sebab cuba bayang kalau korang dah konfem 4 jawapan nh..pastu gi la hentam 1 dan salah pulak tu...Dari markah 4, dah tolak jadik 3....kan rugi tu bebbb!!! Tapi aku kekadang mmg berani jugak menghentam nh kalau konfiden betoiii la...haha its all about experience! aceceee..
  • Bila dah habis tu kira berapa banyak lubang korang dah hitamkan...sebab kalau exam aku, MCQ nh kena pass means markah kena more than 50%..
    • Contoh ehh...Total soalan ada 25, 1 soalan ada 5 choice..so 25x5=125 markah kan??
    • So make sure korang jawab lebih daripada 62 pilihan jawapan dan make sure nh mmg konpem dan bukan hentam kayh...
    • So, bile dah lepas...boleh la korang hantam sesuka hati! yahooo!!
    • Jangan risau selalunya korang akan still pass haha!
  • Habis je jawab tu...antorla kertas! tapi sebelum masa habis tu tgk betul tak korang tanda nnt kan salah tanda memang 0 la jawabnya...
  • Dah2, send je la paper tu...dan jgn la asyik fikir macam mana mana performance kau? MCQ je...go on dgn next paper la...LIFE'S MUST GO ON EVEN KO RASA NAK TIKAM DIRI BERKALI-KALI!
Amacam tips aku? mmg nampak biasa tapi bagi aku nih la cara aku guna nak survive exam MBBS nh...

Doakan aku pass psychiatry!! Hoho..

At the same time kitaorang kena isi feedback form from department...yang paling tak tahan dia tanya,

"Do you want to further your study in psychiatry?" 

SORRY, i'm not interested

How do you find this posting?? "so-so"..

Haha, aku memang jenis yang bukan kaki ngampu..kalau aku cakap tak suka memang aku tak suka sungguh2...

Please be professional dan jangan disebabkan aku tak suka kau, kau nak blacklist aku pulak kan??

Memang tak adil la dunia!




End.

Till then with love <3








p/s: Broom2 aku nak balik kedah hari ni...bubbye! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan