Selasa, 8 Julai 2014

Chef time: Resepi Kuih Lompang

Salam Ramadan Kareem 

FYI, aku sekarang tengah cuti before nak masuk final year tapi kali nih bukan pasal cuti tapi pasal memasak!

Yang pasal macam mana aku spend cuti aku next chapter kay!

Aku nih boleh la kalau nak memasak, bukan tak pandai langsung tau.Dulu time umi masih kerja, akula yang kena masuk dapuq hari2, masak macam-macam la untuk arwah ‘nyang dengan yang lain…Tapi sejak umi dah tak bekerja, so kerja aku memang makin ringan sesangat…

Itu cerita lebih kurang 10 tahun dulu…sekarang aku kalau masuk dapuq hanyak handle bab2 senang-senang je macam kerja-kerja menggoreng dengan buat kuih-muih…takut juga ilmu masak yang lain2 berkarat penat je dulu berguru dengan ‘nyang. Aku ingat lagi dulu arwah ‘nyang selalu marah aku masak tak sedap la, kurang itula inila… sampaila dah boleh buat macam2.. *claps diri sendiri J

So, bersempena dengan bulan Ramadan nih, aku nak berkongsi resepi kuih-muih dengan korang yang gemar memasak nh…Cara pun senang sebab aku paling menyampah bila tengok buku-buku resepi asyik guna gram je….ehhh ingat aku ada masa ke nak pakai penimbang semua…remeh la kerja-kerja menimbang nih…

Resepi  Kuih Lompang 
(bukan lempang kay!)

Bahan-bahannya:

Bahan A
2 cawan tepung beras
1 sudu kapur makan ( lepas tu korang cairkan=air kapur)

Bahan B
1 cawan gula merah
¼ cawan gula pasir
2 cawan air

Bahan C
Kelapa parut
p/s tips nak dapatkan kelapa parut yang halus2, time korang parut tu mesti slow2 pastu kena static if pakai mesin la…

Make sure korang ada pengukus!

Cara nak membuatnya,
  1. Campurkan bahan A, masukkan dalm mangkuk dan ketepikan
  2. Campurkan bahan B, dan didihkan atas api.Korang kena jaga2 bia kita masak gula nih takut dia meruap so api tu kena slow tau!
  3. Bila dah mendidih bahan B, tapiskan dan tuangkan dalam mangkuk yang ada bahan A tadi tu…
  4. Gaulkan sampai tepung u tak berketul-ketul.Tips aku, aku prefer blends je lagi cepat dari kacau-kacau nih…Make sure adunan tadi tu tak cair sampai menitik2, elok-elok je kelikatan dia…
  5. Dalam masa yang sama, sediakan acuan dalam bekas pengukus dan biarkan dia panas sekejap…
  6. Selepas itu, masukkan je adunan tadi tu dalam bekas acuan selama 15 minit.
  7. Dah habis 15 minit, cer check kuih lompang tu masak ke tidak? Guna garpu yer, cucuk sikit kalau tak melekat tu masak dah!
  8. Kelapa parut tadi masukkan kedalam lubang yang terhasil tu dan siap utuk dihidang!





Senang je kan? Beginner memang susah sikit nak bagi ada lubang cantik-cantik...lama2 buat jadila tu, janji kuih lompang orang tak keras sampai tak boleh makan jadilah…ye tak?

Feel free kalau nak share tips atau kuih lompang yang korang buat…hehe

till then with love...Selamat berbuka !



Tiada ulasan:

Catat Ulasan